Puch knallert. Puch entusiast Per Micheelsen med sin nye Skoda Fabia Elegance. Per kørte i sin tid på en sort Puch MS50. Puch knallerten blev fast én gang om ugen passet og plejet til den store guldmedalje!

 

Per Micheelsen, Fredericia 2006

Per Micheelsen, Fredericia 2006

Tidligere ejer af 'verdens flotteste Puch MS50'er!

 

Nu, 37 år efter, er Per familiefar og Puch knallerten

er skiftet ud med en helt ny Skoda Fabia.

 

Interessen og minderne med Puch knallerten er dog ikke helt forsvundet.

 

Min historie

Jeg har gået lidt og tænkt over , hvad jeg kunne bidrage med?
- måske ikke så meget, men det har været fornøjeligt, rart og ren nostalgi, at skrive min historie! Det er trods alt 37 år siden!
 
Nogle af kammeraterne hilser jeg af og til på, andre er flyttet og et par stykker har desværre "kørt den sidste tur". 
 

Det var 3. juni 1969, min 16 års fødselsdag

Jeg skulle hente min sorte MS 50 med twinsæde og englestyr.
Den havde kickstarter og 2 håndgear.
 
Jeg havde købt og betalt den for flere uger siden og skulle nu hente den hos "Gandrup´s Radio & Cykler", her i Fredericia, hvor jeg stadig bor. Der smuttede mine konfirmationspenge fra kontoen i banken og alt, hvad jeg havde tjent som bybud i Thyge Bro´s dametøjsforretning.
 

Endelig lovlig

Nu var det så endelig lovligt at køre den hjem, jeg var nemlig fyldt 16!. Dette blev starten på rigtig mange gode ture "ud i det fri - ud i det blå".
 

Fuldstændig planløst forbrug at tid og benzin

Det var dejligt at være ung, da jeg var det!. Jeg kørte, som regel, sammen med en kammerat. Enten fra klassen på Købmagergades Skole eller en kammerat fra Høgevej. Han havde en Express, vistnok med "Estlænder-motor". Sådan en havde jeg aldrig hørt om, men den kørte godt og vel 40 km/t lovligt!
Her kunne jeg ikke være med på min nye Puch, der med lidt god vilje, kun kunne køre 32 km/t.
 

Bakken ved Munkebjerg Hotel

Vi kørte tit til Munkebjerg ved Vejle. Her var en ret stejl bakke, hvor jeg med lidt held og finjustering af den indstillelige strålespids, kunne komme helt op på 40 km/t - det var helt vildt!  Efter en STOR tur ned ad bakken, så kørte vi op ad bakken igen for en ny 'nedtur'. Det gentog sig en del gange sådan en søndag eftermiddag.
 

Puch var 'in'

Mine klassekammerater havde for det meste Puch, en enkelt havde en Kreidler Florett og en anden en KTM. Der var ingen i min klasse eller omgangskreds, der havde en Tomos knallert!
De fleste aftenture om sommeren endte som regel ved "cementbroerne" ved Østerstrand. Her købte vi så 10 bøf hver og satte os ud yderst på broen og åd. Det var altså ikke "hakkedrenge", men nogle store, flade, chokoladeovertrukne flødebolleagtige tingester der smagte virkelig godt. Sidegevinsten var så, at vi kunne kigge på Inge, Bodil, Lisbeth, Ulla og alle de andre, som vi kun turde drømme om.
 

Nye dæk, fuld skrue og ingen styrthjelm

En sen søndag aften et efterår gik det så galt. Jeg kørte frontalt ind i en lokal tømrermesters bil.
 
Han kom kørende mod øst ad Danmarksgade og jeg havde lige taget det store højresving fra Dronningensgade / Danmarksgade. Lige over for Trinitatis kirkegård. Med mine nye dæk, "Semperit", var det intet problem at køre 30 km/t rundt i et stort højresving, fuld skrue …. bare noget dumt, for jeg havde ingen udsyn. Jeg nåede af en eller anden grund at lægge min Puch ned på siden, mens jeg sad på den… rutchede… og bankede hovedet ind i kofangeren.
 

Næsten lovlig - men ingen styrthjelm

Familien i bilen var tydeligvis chokeret og børnene fik besked på at blive siddende. Politiet kom… det var en betjent, som blev kaldt "Gothersgades skræk". Min Puch var heldigvis lovlig, eller næsten, for jeg havde sat et højkomprimeret topstykke på, men det var der ingen der opdagede, så jeg fik lov at trække "liget" hjem. Jeg var godt øm og gul og blå i flere uger.
 
Dengang var det ikke moderne at bruge styrthjelm… stadig noget dumt, men min store, hvide, svenske lammeskindsjakke med høj krave havde reddet mig (jeg har stadig jakken et sted på loftet)
 
Min Puch blev lidt krøllet og skrammet. Det var jeg noget ked af, for jeg pudsede og polerede den hver søndag. Støtteben og fodhvilere kunne rettes og lakeres. Den flade lydpotte blev også lakeret om, og styret skiftet ud til et TT-styr. Smart, men der var ikke ret meget "magt" i sådan et styr. Det blev kort tid efter skiftet til det traditionelle englestyr.

Min Puch kørte mest om sommeren, men de blanke dele blev for en sikkerheds skyld sprøjtet med klar Tectyl om efteråret. Det var nemt at sprøjte på, men det var godt nok træls at få af igen.
 
Efter nogle års brug solgte jeg Puch'en til min daværende kæreste og købte min første bil.
 
Per Micheelsen
 
Login Sitemap - oversigt over tilgængelige sider  Udskriv