Hej med jer gæve Puch nørder 

Af Flemming Rasch
 
Her er min lille historie om, hvorledes jeg kom ind i Puch verdenen.
 
Da jeg skulle have knallert i Februar 1977, så skulle det være en Puch MS50, 3 gear i rød, men den var udgået i rød og en sort ville jeg ikke have for det havde alle de andre, hvad så?
 
Men der var kommet en ny model der hed Puch MS50 Super.
 

Fedt så skulle det være sådan en fætter, der hjalp med at få aviserne ud

Den blev købt i Viby Sj i Januar måned og jeg husker tydeligt, at jeg aller nådigst med følgeskab af min mor i bil måtte køre den hjem til Gadstrup, hvor vi boede den gang, men jeg måtte ikke køre på den før jeg fyldte 15 i Februar, så den stod inde på mit værelse i ca. 3uger.
 
Det var dæleme nogle lange uger. Den var der aldrig noget galt med den var lovlig i hele den tid jeg havde den. Den var også min tro følgesvend, da jeg skulle køre med aviser Berlingske Tidene om Søndagen. Det var træls som Jyderne siger, men der blev lavet en trailer og så var det derudaf hver Søndag morgen.
 

Hr. Politimand løfter pegefingeren

Jeg husker, at jeg havde satelotronik boks på den fra en Flagskib, og blinklys fra Grand Prix / Flagskib, så det måtte jeg jo også montere på min trailer, da der også dér skulle være lys bag på. Nå men jeg blev jo stoppet en meget tidlig morgen af Hr. Politimand. Han så lidt på det her, da det var ikke almindeligt med trailer på cykler/knallerter den gang. Han spurgte om ikke jeg vidste at det var ulovligt at køre med den efter? - Jo, det vidste jeg jo godt, men jeg brugte den jo også kun til aviskørsel og, som han kunne se, så var der både stop+bag+blinklys på, så man kunne jo se den bag fra. Det er jo mere, end man kan sige nu om dage med det skod lys, som folk monter på cykler ect.
 

Ud med PUCH'en - ind med bilen

Nå, men den dag, hvor jeg skulle have bil måtte jeg desværre af med den fine PUCH, hvilket jeg har fortrudt lige siden. Men skæbnen ville, at min nuværende nabo´s søn havde en -  ja, det er næsten løgn - en Puch MS50 Super stående, der var fuldstændig magen til den, som jeg havde. Den har jeg overtaget. Som sønnen sagde til mig - "det var tæt på, at den var sendt til skrot."
 

En gammel dame ved navn Betty

Men nu er jeg så småt begyndt, at restaurere den, for den trænger til den hel store tur. Der skal laves rust i stellet, der skal ny chrome, dæk, fælge, eger og lak med mere, men den skal nok blive fin.
 
Cylinderen manglede desværre, men jeg fik heldigvis fat i en brugt. Min gode ven Dr. Puch havde et stempel liggende, så efter at hone cylinderen, hælde benzin på og tippe karburatoren, så var det kun at træde på kickstarteren - og brum, så var der liv i den gamle dame.
 
Jeg trådte KUN én gang, så var den der. Det er da flot! Der er ikke set til platiner eller noget som helst andet. Dækslet har ikke af én eneste gang og den har stået stille siden 1983 i et åbent brændeskur.
 
Nu står den i 22 grader´s varme på mit lille værksted, sammen med mine 2 elskede vw biler.
 
Den gamle dame har selvfølgelig fået et navn - hun hedder Betty!
 
Dette var min lille historie om mine 2 Puch Ms 50 Super.
 
Jeg havde også en Vz50 den var fed men den kan jeg skrive om en anden gang.
 
Mange Puch Hilsener fra Ms Super Flemming
 

PUDSERIET ER IGANG...

 

 

Følg med her...
 
 
Login Sitemap - oversigt over tilgængelige sider  Udskriv