07-09-13 - Ringkøbing Fjord Rundt på veteranknallerter

 

Med 72 knallerter fra start, minus 2 maskiner, som desværre 'faldt fra' undervejs, fik vi sammenlagt kørt ca. 7560 km. denne dag!

 

Det var FLOT FLOT vejr, med op til 25 graders varme hele dagen.

 

Traditionen tro, så dannede Stauningvej 42 igen i år de fantastiske rammer, for årets RIGTIG GODE fælles køretur på veteranknallertter, nemlig "Ringkøbing Fjord Rundt".

 

 
Morgenmad, kaffe, the og specielt serveringen var igen - og som altid, HELT i top.
 
Det var Tommys hustru Lone, der gjorde SÅ meget ud af, at ingen manglede noget! Mange tak for det, kære Lone! Dét må du MEGET GERNE gøre om en anden gang!  Specielt vil jeg sige, at leverpostejen og håndmadderne fra Pers forretning i Stauning ENDNU EN GANG overraskede mine smagsløg!
 
Af LEJ /red PuchKlub.dk
Billeder Henrik, Maria og LEJ
 
Det ER ikke godt - det dér spray 'Superdæk' - med mindre, at ALT skal smøres ind i det!
 
 

Siri Frederiksen, 26 år.

Siri på arbejde

 
Denne artikel skiller sig en del ud fra andre artikler i PuchKlub.dk, som gennem tiden er lagt ud på sitet. Det skyldes, at vi på denne tur fik besøg af Siri Frederiksen, der fulgte os dagen igennem med sin blok og kuglepen.
 
Siri er uddannet cand.mag. i Medievidenskab og bygger nu ovenpå sin uddannelse med et journalistisk suppleringskursus - så det er hendes artikel, vi denne gang har valgt at bringe her på hjemmesiden.
 
Som Siri selv skriver:
Jeg håber på at kunne finde en stilling som tekstforfatter når jeg bliver færdig, så jeg har valgt at læse journalistik for at forbedre min interviewteknik og for at få nogle flere gavnlige skrive redskaber at arbejde med i mine tekster.
 
Til min endelige eksamensopgave har jeg valgt at følge PuchKlubbens tur rundt om Ringkøbing Fjord for at få et indblik i den stemning og passion der finder sted til sådanne arrangementer.
 
 

 

Puch-knallerter kickstarter drengedrømme

 

Det er ca. 26 år siden, den sidste Puch-knallert gik ud af produktion, men interessen for dem lever i bedste velgående. I weekenden mødtes 72 Puch-entusiaster for at køre Ringkøbing Fjord rundt og sammen genopleve deres gamle ungdomskultur.

 
Af Siri Frederiksen

Bæltespændet er vandret et par ekstra huller ud. Den frynsebesatte læderjakke er skiftet ud med camouflagefarvede softcells med tilhørende neongrønne refleksveste. Og i stedet for et langt flagrende hår gemmer der sig nu kortklippede gråskimlede totter bag de sikkerhedsvenlige sorte hjelme.
 
Puch-førerne har fået en del år mere på bagen. I hjertet er de dog de samme ungdommelige knægte der søger den glæde og frihed, de forældede tohjulede venner engang kunne give dem.
 
Det er mere end 30 år siden Puch-knallerten havde sin storhedstid i 60’erne og 70’erne. Alligevel lever interessen for de gamle maskiner videre. I lørdags mødtes 72 Puch-entusiaster, med en gennemsnitsalder på omkring de 50 år, for at køre rundt om Ringkøbing Fjord.
Bag arrangementet står blandt andet It-direktøren Lars Jensen, som har stiftet mødestedet puchklub.dk. Lars Jensen husker tydeligt, hvordan han for otte år siden blev konfronteret med sin gamle interesse.
 
”En kammerat viste mig et stel af en Puch vz50, han havde fundet. Der fik jeg et flashback 30 år tilbage: Det var sgu da sådan en jeg havde som knægt. Det var jo min allerbedste ven. Og så blev jeg ramt af en underlig skyldfølelse, for hvad i alverden var der egentlig blevet af den?”, fortæller han.
 
Lars Jensen anskaffede sig efterfølgende et eksemplar af samme model fra 1969 og restaurerede den. Den personlige historik er nemlig en af de bærende drivkræfter bag interessen, og de fleste af de fremmødte knallert-entusiaster kører også rundt på kopier af nøjagtigt samme model, som de havde som teenagere.

Gasser op for nostalgien

En hørm af osen fra totaktsbenzin og lyden af 72 brummende gashåndtag breder sig over den perlegrusbelagte gårdsplads ved Stauningvej i Skjern. En tur på 105 km. venter de tændte førere, og med en gennemsnitsfart på 30 km/t samt indlagte pauser kan det snildt tage op til 5-6 timer. Men så megen desto mere tid til at nyde turen og mindes de gode gamle knallertdage.
 
” At køre Puch kan være forbundet med noget meget sentimentalt og også romantisk”, fortæller Lars Jensen og fortsætter: ”så kørte man en tur i skoven med kæresten og så solen stå op, inden man tog i skole. Det var frihed. Jeg mindes lugten af motorolie, lyden af udstødningen og følelsen af forelskelse. Selvom de fleste tanker nu hørte til under bæltestedet dengang”, griner han.
  
Forsker i nostalgi, Birgitte Rasmussen, mener at Puch-interessen hører ind under en ”det gjorde vi da vi var unge” trend, som kan ses i forskellige grader i samfundet i dag. Nogle samler på antikke påklædningsdukker, andre dyrker veteranbiler og modeltog. Og så er der denne knallert-fetish.
 
” Det kan ses som en slags meta-nostalgi, da de jo bevidst vælger at dyrke nostalgiske minder om de glade knallertdage”, forklarer hun og fortsætter. ”Mange af dem er midaldrende mænd. Børnene er måske flyttet hjemmefra, og de har tjent til efterlønnen. Nu oplever de måske et tomrum, som de fylder ud med sentimentale knallert-minder”.
 

Toptunet terapi

Op ad det bakkede klitlandskab ved Ringkøbing Fjord hiver det umiskendeligt hårdt i nogle af de knasende motorer, som kæmper en brav kamp for at trække de granvoksne mænd helskindede til tops.
 
Men selvom flere af maskinerne er op mod 50 år gamle er der ingen slinger i valsen, når det kommer til vedligeholdelse. Puch-folkene kaster nemlig gerne flere tusind kr. efter reservedele og gadgets, hvis det betyder, at de kan få de helt originale dele, selv ned til den mindste skrue.

 

Det at gå og istandsætte og nusse om sine knallerter er heller ikke uden betydning. For flere af Puch-gutterne handler den genfundne hobby nemlig ikke kun om at mindes de gamle tider, den er også et middel til frihed og forløsning fra en presset hverdag.
 
 

 
”Når man går og nørder i værkstedet så går tiden går helt i stå. Man hører ingenting, man opdager ikke, hvad klokken er, man pudser og pudser bare, for man kan simpelthen ikke lade være”, fortæller Lars Jensen, og fortsætter. ”Selvom det er tabubelagt, er det jo en måde at flygte fra hverdagens stress og ræs på. Her er vi jo i en helt anden verden, hvor vi kan koble fra. At gå og gøre klar til sådan en tur og mærke forventningens glæde, det er terapi for mig.”
 

 

 

Minder som hjælpemotor

Efter seks timer har alle Puch’er rundet fjorden. Det er gået over al forventning med kun en enkelt punktering og et motorstop. Heldigvis venter der de trætte førere varm kaffe, nybagt kage samt en god sludder, inden dagen er forbi. På sammenkomster som denne værner Puch-gutterne i lige så høj grad om det sociale som om selve knallertkørslen. For det handler hverken om at være hurtigst eller bedst kørende. Omdrejningspunktet er natur, fællesskab samt glæden ved at kunne genskabe hver enkelt deltagers unikke knallertminder.
 
 
 
Ifølge nostalgi-eksperten Birgitte Rasmussen handler dyrkelsen af en gammel hobby netop om lysten til at generobre ungdommeligheden.
”Der er noget meget sentimentalt over det, hvor de længes efter en bestemt livsform. Derfor låner de fra deres ungdomsminder, hvor de måske husker den her knallert-tid som stormende, berusende og romantisk”.
 
Når Lars Jensen kører af sted på sin Puch med telefonen slukket og uden spekulationer, står ungdomsminderne også i kø.
 
” Det var en kanon tid. Vi var jo virkelig seje, når vi kom kørende i vores sorte læderjakker. Og pigerne var vilde med os. Det er nok det, man søger lidt tilbage til: at genopleve den identitet og det image man havde som ung. Selvom det selvfølgelig bare er minder i dag”, fortæller han og smiler for sig selv.
 
Stemningen oser af godt humør da Puch-entusiasterne holder deres første pause på turen rundt om Ringkøbing Fjord.
 
 
/af Siri
 

 

Ja, ja - det er nu alligevel ikke ALT på sådan en tur, der er lutter smil og afslapning.

Først er der et kæmpe stykke arbejde, der skal gøres, så det 'hele' kører på skinner, når dagen endelig kommer. Det kan vi takke Tommy, Lone, Hans, Kennet, Tage og ikke mindst chaufføren på følgebilen - Benny, for.
 
 
Dernæst gælder det om, at holde 'tungen lige i munden', når man kører sammen med SÅ mange andre trafikanter på SÅ farlige steder. MANGE gange er vejene smalle og biler med campingvogne, lastbiler og landbrugsmaskiner kommer ofte MEGET tæt på - og så er der pludselig en knallert som punkterer. Dér holder man selvfølgelig for at hjælpe.
 
Man åbner værktøjskassen, finder dæk-piloten frem til Kennet, som straks går i gang med at fylde 'skidtet' i hjulet. Efterfølgende gælder det blot om, at få pakket værktøj osv. ned i kassen igen - for så skal man 'skynde' sig, at indhente feltet igen. Denne gang gik det sådan, at mit kamera IKKE blev lagt det 'sikre' sted i kassen, så da jeg senere kom til at se på det, så var glasset på displayet slået i stykker, fordi det havde 'banket' mod min værktøjskasse - og det havde selvfølgelig også fået en del ridser... ØV!
 

 

Ikke nok med det - der skete noget, som var meget værre!

På ét af stoppene væltede der en knallert over i Maria, som var ved at stå af sin. Det resulterede i, at hun på mystisk vis blev forbrændt på lænden. Men hun opdagede det ikke, før hun kom hjem og fik tøjet af. ØV for Maria, der heldigvis er kommet sig over den uheldige hændelse. Men rart ser det bestemt ikke ud...
 
 
Med hensyn til Kennet, så håber jeg han har fået vasket dæk-piloten af igen. Det var ALT, der var smurt ind i det skidt. Faktisk lå der en L A N G stribe efter knallerten på cykelstien, da vi først fik startet op igen...
 
Alt i alt en KANON dag, med masser af 'kammerateri' - 'sparken dæk' og ikke mindst en GOD del kilometre på speedometeret.
 
EN STOR TAK til ALLE for endnu en GOD oplevelse til rygsækken...
 
Vi glæder os allerede nu til næste års: 'Ringkøbing Fjord Tur' med de seje gutter og piger fra Vestjylland.
 
/red. PuchKlub.dk
 
 
OG HER kan du se videoen fra denne dejlige dag - og som altid, optaget og redigeret af Mogens fra Bevtoft.
 
 
 

Billeder fra turen

 
 
 
Login Sitemap - oversigt over tilgængelige sider  Udskriv