Min historie om min røde Puch MS 50
Jeg fik den leveret den 15.9.1975, hvor jeg var 15 år, fra Urania på Gl. Kongevej. Den skulle naturligvis prøves med det samme, også selv om der endnu ikke var police på, men den kom nogle dage efter.
Jeg har stadig den originale kvittering, som man skulle have på sig, når man kørte. Den kostede dengang kr. 87,50 for et helt år.
Det blev til mange ture de næste år, dog kørte jeg mindre og mindre på den indtil jeg fik bil i 1981.
På det tidspunkt overvejede jeg at sælge, da jeg kun kunne få ca. 200 kr. valgte jeg at lade den stå.
Så kom tiden med at folk undrede sig over at jeg ville gemme ”sådan noget gammelt lort”, det sjove er nu at de samme mennesker synes at det nu er sjovt, og hvorfor gemte de ikke deres PUCH?
Således kom den til at stå i en tør garage i 27 år, indtil jeg en skønne dag fik den ide at køre på den igen. Den blev støvet af, fik skiftet dæk og slanger samt ny olie i gearkassen. Tændrøret det gl. Champignon L87-Y, blev også skiftet.
|
Michael og MS'eren 1975 |
- ikke mindst et billede af min første police i 1975.
Udstyret med en ansvarsforsikring, begyndte jeg at køre på den igen. Den fremstår i flot stand, dog er de forskellige aluminiumsdele lidt falmede, jeg kalder det patina, forkromningerne er i meget flot stand. Der er lidt små stenslag i lakken rundt omkring. Mærkerne med ”Puch 3-gear” på hver side af tanken, har overlevet.
Det hele bliver lidt mere autentisk at jeg har den originale 70’er orange styrthjelm, det originale Puch-værktøj samt instruktionsbog, typeblad og smøretabel, oven i købet i den oprindelige plasticpose med Puch-logoet.
De 4 små Puch-klistermærker, som fulgte med, fik jeg aldrig klistret på, de er således bevaret. Selv den originale (ubrugelige) plastic-pumpe er der også. Som et lille koriosum har jeg policerne fra alle årene, jeg har kørt på den.
I år har jeg således haft den i 40 år, det er nok de færreste der kan sige det.
Nu har km-tælleren været rundt 2 gange, så iflg. tælleren har den så i alt kørt 20.374 km. Oveni købet med den samme cylinder og stempel, der har været skiftet stempelringe 1 gang. Trods de mange kilometer er der fuld kompression, måske fordi jeg altid selv har olieblandet benzinen.
Venlig hilsen Michael Jensen, Køge.
Endvidere billede af værktøj, instr. bog, og nøgler til ratlås.
Her ses Michael Jensen september 2015, med sin utroligt flotte PUCH MS50. |
Det originale værktøjssæt, nøgler, bøger og klistermærker!