Kilde: http://www.kreidlertreff-giessen.de/ , oversat fra tysk, forbehold for grammatik og stavefejl.


***Ansvarsfraskrivelse***
Puchklub.dk påtager sig intet ansvar for eventuelle tab eller skader som følge af denne vejledning, materiale på dette website eller tredjemands brug heraf, hvad enten dette skyldes fejl eller uhensigtsmæssigheder i materialet eller andre årsager.
Puchklub.dk bestræber sig på at sikre, at de informationer, der står på dette website, er korrekte. Men der gives ingen direkte eller indirekte garanti for informationernes korrekthed, og Puchklub.dk påtager sig intet ansvar for fejl eller mangler. Oplysninger på denne hjemmeside kan derfor indeholde unøjagtigheder eller trykfejl
***Puchklub.dk***
 

 

Batteri udskiftning i en ULO boks

Et ord til egen skyld. Her har vi udgivet en reparationsmanual til batteriudskiftning i en ULO-boks for mange år siden. Jeg har ændret mange batterier selv. Succesen har altid været mere og hyppigere. De nu 30-40 år gamle kasser har ofte en elektronisk fejl på printkortet. Der dør komponenterne af alderssvaghed. En elektronik specialist vil helt sikkert få det tilbage. En simpel mekaniker, som mig selv, tilsidesætter denne reparation.

 I lang tid er der en kopi "ULO-Box". Dette kan ses på en sølvklister ved siden af kontakterne på etiketten. Det ligner 801 00. Dette er en ret universel version. I de fleste tilfælde (med Kreidler i alle tilfælde) kan man bruge dette som en erstatning. Der er et mere moderne elektronik bord med oplader. Jeg har haft meget gode erfaringer med det.

Ikke desto mindre forlader vi reparationsinstruktionerne. Held og lykke med håndværk.

Hvem kender dem ikke, ULO-kasserne, som i midten af 70'erne blev installeret i forskellige knallerter, mokikker og knallerter. Selv om det indbyggede nikkelkadmiumbatteri er ret stabilt med dets opladningssystem, giver det op i en vis alder. Hvis blinkerne stadig er trætte, er det tid til at skifte batterierne. For en erfaren hobbyist bør dette ikke være et problem.

Sådan ser ULO Box ud efter udvidelsen. På dette billede er skruerne allerede udskiftet til normale skruer på tværs af hovedet. Original ex fabrik er specielle skruer med tre slidser nstalleret. Disse kan ikke udvises med en kommercielt tilgængelig skruetrækker. Du kan hjælpe dig med en lille jernsav eller en Dremel Multi, hvor man blot så en ny spalte i skruehovedet. Nu kan du blot fjerne skruerne med en slidset skruetrækker.

 Disse batterier er nødvendige til udskiftning. Nikkelcadmiumceller i dimensionerne 42x22mm med loddemåler. På kapaciteten spiller det ingen rolle, det er vigtigt, at batterierne er hurtig opladning. Installeret i en RS med stjernesikring, oplades cellerne med ca. 5 A.

Når ULO-boksen åbnes, kan du se batteriet til venstre, printkortet med kontrolelektronikken i midten og kølepladen til transistoren til højre. For at tage indmaden ud, skal du bare bøje næserne på kobberkablerne med en lille tang. Så skal alt tages omhyggeligt ud.

Når indmaden er på bordet, skal du være opmærksom på temperatursensoren. Dette er smurt med en hvid pasta. Denne hvide ting er termisk fedt og er meget vigtig for funktionen. Den gamle varmeoverførselspasta fjernes ved at tørre med et køkkenrulle papir. ADVARSEL! Termisk pasta er TOXIC. Gnid ikke fingrene overalt.

 Efter rengøring kan du forsigtigt bøje temperaturføleren lige.

 


Det gamle batteri er forbundet med elektronikken via to kabelklemmer. disse kan let løsnes. Vær opmærksom på yderligere arbejde.

Kabelænderne har en anden bredde. Den positive pol er lidt bredere end den negative pol!

Med lidt vold kan omslagene også fjernes. De er kun fastgjort med varm lim.

De nye celler sættes sammen som de gamle og fikseres med tape. Nu er de loddet til flagene. Vigtigt er et varmt loddejern med tilstrækkelig kraft, som hurtigt opvarmer loddestykkerne. Hvis loddejernet er for langt til at opnå tilstrækkelig temperatur, kan cellerne blive beskadiget. Kabelstikkene løsnes simpelthen af de gamle batterier og loddes til de nye.

Når alt er loddet, limes cellerne med sig selv og hætterne. Først skal dækslerne rengøres groft fra den gamle varme lim, som tolereres med en skruetrækker. Den varme limpistol bruges til at injicere klæbemidlet i de tre hulrum mellem cellerne fra begge sider. Derefter limes dækslerne igen som de var på det gamle batteri.

 Hvis dette er sket hidtil, kan klæbebåndet, der fik fast batterierne under montering, fjernes. Som i billedet skal batteriet nu se ud.

Før montering skal næsene bøjes på kabelklemmerne med en lille urmager skruetrækker.

Tilslut batteriet til kabelssko. Bøj temperaturføleren på en sådan måde, at den er placeret mellem de to forreste batterier. Vigtigt! Masser af ny varmeoverføringspasta til det sted, hvor temperaturføleren kommer. Den gamle termiske fedt, vi tørrer gennem årene og efter en bevægelse, korrigerer det ikke korrekt. Samtidig udskiftes varmeoverføringspastaen ved transistoren. Sikker er sikker.

Kontrolelektronikens funktion er at beskytte batteriet mod overopladning. Når batteriet er fuldt, konverterer det overskydende strøm til varme. Denne varme mærkes af temperatursensoren, og transistoren slukker ladestrømmen. Hvis dette ikke var gjort, ville varmen ødelægge batteriet inden for meget kort tid.

Hvis alt er installeret, skrues kassen med de nye skruer igen sammen.

Dækslet er forseglet med tape, så kassen er også tæt. Så nu kan ULO-boksen monteres, og forhåbentlig holde lang tid.
 
 
Login Sitemap - oversigt over tilgængelige sider  Udskriv