Puch Magnum USA 1978 - 1980

 
Her er lidt om modellen Magnum som blev solgt i USA og er en eftertragtet model, for dem der vil have noget specielt og mange bygger dem om til "cafe-racer". Der er forskellige versioner af denne model.
De brugte maxi motor E50 og 2 gears modellen ZA50, men de havde en anden cylinder. De brugte den cylinder fra den model vi kender som Monza, en alu cylinder, med støbejernsforing, de havde også andre ligheder med Monza, bla også instrumenthus og lygtekåben på MKII LTD, ligner den vi kender fra den vi kalder Juvel.
Instruktionsbogen til XK og mkII til højre, klik på billedet for at hente ned. 
 
 
Puch Magnum er en top-tank moped, der blev solgt i Nordamerika.
Der er nogle modstridende oplysninger om, om hvorvidt den blev solgt på det europæiske marked.
Dimensioner er længde 70,9 bredde 32,3 højde 45,3 vægt 128. (US mål & vægt)
 
 
Klik på billeder for større version.
 
Modelforskelle
Magnum blev først udgivet i 1978 med to modeller: XK og MKII
 
XK blev lavet i '78 -'79 og var basis Magnum. Den var rød (rygter påstår der kan have været en blå også) og
havde eger hjul og en E50 motor. Forgafler og bagstøddæmpere var fjederbelastet og ikke så gode.
 
MKII'en fra '78 -'79 var sølv med grønne striber og stafferinger og havde snowflake mag-hjul, ZA50-motoren
med 2 gear og er forsynet med olieindsprøjtning. For- og baghjul affjedring var hydraulisk, hvilket er
tungere, men giver meget bedre køreegenskab.
 
XK blev senere erstattet med Magnum II i 1980, også sølv og grøn, og
havde en ZA50 motor med 2 gear, og
fjederbelastet støddæmpere og ingen olieindsprøjtning.
 
1980 MKII modelen var den eftertragtede Brown og Gold ("UPS") version med de samme funktioner som den
tidligere version, samt guldfarvet 5 star mag hjul, blinklys og instrumenthus med nøgleantænding og indikatorer.
 
Magnum MKII LTD var den sidste Magnum frigivet med alle MKII-funktionerne plus en bedre instrumenthus
(med et valgfrit omdrejningstæller) og mærket (### / 500), nøgleantænding, blinklys, sort krom,
lygtekåbe med kåbeglas og en særlig malingsordning: hvid og rød. De 5 stjerner har en rød stribe på siderne, og
tanken har et mindesmærke staffering.
 

Det blev sagt, at kun 500 stk blev solgt, men rygter siger muligvis 500 stk blev frigivet på hver kyst.
 
Popularitet
Puch Magnum er uden tvivl den mest efterspurgte vintage moped.
Meget original tilbehør til Magnums blev oprindeligt solgt (5-star mag fælge,
Mofast-udstødninger, Zeta big bore sæt, lygtekåbe med kåbeglas) og er
stadig ret populært for den øgede stabilitet og modifikationens muligheder med de mange eftermarkedsdele, der er til rådighed i dag.
 
Europa
Der er nogle modstridende oplysninger om, hvorvidt et begrænset del blev solgt i Europa.
En særlig bog, der beskriver Puch-Steyrs historie, udgivet i Østrig, indeholder et billede af en Euro-spec Magnum, der angiver, at Puch måske har planlagt at frigive modellen i Europa og senere annullerede planerne omkring 1980.
 
 
 
Men her er en annonce på spansk fra Spanien, årgang ukendt.
 
Nu er spansk ikke lige det jeg er stærk i, så ved ikke hvad der står om
denne Puch Magnum, men spændende hvis der findes nogen i Europa.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Oversat fra engelsk, læs den oprindelig tekst her: https://www.mopedarmy.com/wiki/Puch_Magnum
 
Login Sitemap - oversigt over tilgængelige sider  Udskriv