Danmarks ENESTE rullende PUCH-Museum, formelig drønede gennem det vestjydske landskab lørdag den 3. semptember 2011, da veteranentusiasterne kørte Ringkøbing Fjord rundt - en tur på godt 100 km.

 

Der var også præsenteret andre flotte og spændende køretøjer, men det må nok siges det denne gang var PUCH'erne, der var fokus på.

 

 
Red. PuchKlub.dk
Fotograf Maria Nordvig
 

 

Maskinstop

En overvejende del af de stop vi havde var planlagte -  men for mig, der kørte PUCH Trilet og for Ejvind, som kørte PUCH Haflinger, blev de fleste stop et 'kildent' emne og til irritation for de andre kørere, hvis maskiner var i orden - eller, og det er nok mere korrekt udtrykt - i hvert tilfælde kørende. 
 

 
Der kunne nævnes adskillige maskiner, som var helt i orden, men absolut også mange, som var til utrolig stor gene på grund af støj og ikke mindst unødvendig meget udstødningsos. Det er virkelig noget skidt, når en knallert oser så meget, at man er nødt til at trække sig 50 meter tilbage i feltet for, at kunne trække vejret. (forkert blanding)
 
Når maskinen ikke er i orden, så får man da heller ikke lov til at glemme disse stradbasser - men, det er jo nok dét der gør, at man inden næste tur anstrenger sig en smule mere. Det må nok siges (selvforsvar), at mine problemer med Triletten ikke kunne forudses, men i vid udtstrækning var forsøgt udbedret før turen. Jeg tror måske det skyldes en defekt nåleventil fra THansen - men alligevel ikke! - jeg ved jo nok - om nogen, hvor østrigsk kvalitet kommer fra! (Artikel om emnet
 
 

En tradition

Turen omkring Ringkøbing Fjord er jo kørt en del gange før, men det føles alligevel som en helt ny tur, hver gang vi kører den. Spændingen er altid lige så stor, som den var sidste gang. Hvordan de gør det - de to 'drenge' fra det vestjydske, det melder historien ikke noget om, men sådan er det bare. 
 
TAK for en god veltilrettelagt tur til Tommy og Hans. Kort før vi skiltes på Stauningvej i Skjern sagde Hans glad:
"Vi aftaler lige nu og hér, at turen skal køres igen til næste år!" Det holder vi ham fast på, når planlægningen starter igen til den kommende køresæson.
 

Pigerne og deres store arbejde

Lone, Tommys kone og deres datter Cathrin, havde også denne gang gjort et stort og godt stykke arbejde for os deltagere.
 
Bordene var dækket, kaffen brygget og morgenbuffeten, som bugnede af lækkerier og rundstykker, var sat frem og gjorde et imponerende indtryk.
 
 
Det var tydeligt, at der var lagt meget arbejde i alle disse herligheder, ligesom også den utrolig gode middagsmad, som vi fik senere på dagen, var omhyggelig udvalgt. Det var biksemad af 1'ste klasse - intet mindre. Der var adskillige deltagere som med stor begejstring spiste mere end to portioner! Rigtig mange tak til pigerne i familien Damgaard Eskildsen i Stauning for deres store indsats.
 
Efter det hyggelige og føromtalte lækre morgenbord, stillede vores nye fotograf sig op på en 3 meter høj container, som stod i genboens have. Dérfra forevigede hun hele forsamlingen, før der blev givet tegn til afgang, hvor Anders og King førte an. Desværre var Ejvind og sønnen Erik ikke kommet med PUCH Haflingeren endnu, men både følgebilen, som Hans stillede til rådighed og som Benny igen i år kørte, samt de 2 og 3-hjulede, var alle med på billederne.
 

Afgang mod Gammelsogn Kirke

Førerhunden Anders havde kort før start fået instrukser om, at han ikke måtte køre for stærkt.
 
Det hjalp dog ikke ret meget, da han åbenbart hverken kan huske eller høre efter, så efter ca. 10 minutter kørte han så stærkt, at jeg pludselig var anden sidste mand i rækken af de 40 deltagere, da min Trilet desværre kun kan køre 29 km. i timen.
 
Et par dage før turen havde jeg ellers fået et topstykke, en cylinder og et passende stempel hjem, men det viste sig, at det alligevel ikke var helt i orden, så jeg måtte 'nøjes' med det originale! Men bare vent Anders og King...!
 
 
 
Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave
 

PUCH-museum på 2, 3 og nu også 4 hjul

Det skal lige nævnes, at Anders efterhånden også er et udpræget vanemenneske. Da vi kom kørende mod Nr. Lyngvig Havn kørte Anders ligeud, i stedet for at dreje ned mod havnen. Der blev naturligvis sendt en stafet efter ham. Anders havde kun én kommentar til dette: "Plankeværket er blevet malet blåt, siden jeg var her sidst!"
 
Endelig dukkede Ejvind og sønnen Erik fra Brørup op. Deres plan havde været, at de ville være med fra start, men de var blevet lidt forsinket.
 
Som det fremgår af billederne, så har det aldrig været fabrikanten Steyr-Daimler-PUCH's mening, at Haflingeren skulle være et komfortabelt køretøj.
 
På havnen i Lyngvig var nu præsenteret 38 stk. 2-hjulede knallerter, 2 stk. 3-hjulede knallerter og 1 stk. 4-hjulet bil - det var efterhånden, som at besøge et museum. Men selv om der nu pludselig var 4 hjul, så kunne Henrik ikke dy sig - der skulle lige 'sparkes dæk'.
 
Nu holder den så ikke helt længere - den med: "Nostalgi på 2 hjul..."
 
Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave
 
 

Faktabox

Steyr-Daimler-Puch havde hovedsæde i Steyr - en lille by i Østrig. I 1864 var det Josef und Franz Werndl & Co., der grundlagde virksomheden med produktion af geværer for øje. I 1924 var virksomheden mere kendt som Steyr-Werke AG.
 
Fremstillingen af cykler tog over i 1894 og i 1915 kom der også biler på programmet. I år 1934 slog de sig sammen med PUCH og Austro-Daimler og ændrede igen navn. Denne gang til Steyr-Daimler-PUCH.
Senere igen, sidst i 1980'erne - først i 1990'erne, blev virksomheden igen splittet op og bilafdelingen slog sig sammen med Magna. Herefter kaldte selskabet sig Magna Steyr, og den gamle PUCH æra var et overstået kapitel.
 
Steyr-Daimler-PUCH producerede fra 1971 til 2000 også terrænkøretøjet Pinzgauer, som er en storebror til Haflingeren. Navnene Haflinger og Pinzgauer stammer i øvrigt fra to østrigske arbejdsheste.

 

 

En yderst hjælpsom bagtrop

Nogen kører forrest, mens andre tager 'slæbet' og danner bagtrop. Kennet Damgaard Eskildsen, der kørte på sin Honda CD50, lå ofte som bagtrop sammen med Tage Venner Jespersen, der kørte på sin blå Yahama FS1. Deres knallerter kører fantastisk - og de er i øvrigt rigtig flot istandsatte begge to.
 

Kennet

Tage

 
Billederne er hentet fra arkivet fra Hvidsten Kro Turen 2011. Fotograf Michael Kyndorf.
 
Tak for hjælpen til de to 'herrer'!
 

Ishuset i Hvide Sande

- ja, hvad er en køretur på knallert uden isvaffel? Vi har været dér før - ishuset / iskiosken i Hvide Sande. Selv bestilte jeg den STØRSTE Soft Ice, man kunne få for kr. 27,00, men som ALTID, så er der jo nogen, der skal prøve at overgå vi andre, der er nøjsomme...
 

 
Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave
 
 

MAD i lange baner

Vi har altid ment, at æggekagen på Hvidsten Kro er verdens bedste.
 
Det samme kan vi nu også roligt sige om biksemaden fra Pers Madbutik", som også ligger i byen Stauning, tæt på Skjern
 
Maden blev hentet i forretningen af Tommys kone Lone og datteren Cathrin, der også serverede den på bedste camping-manér. 
 
Som det ses på billederne fra Esehusene i Nymindegab, så var det virkelig noget der passede veteranerne.
 
 
 
 
 
  
Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave
 
 

Her fortæller Lynge om Lønborggård og dens historie

 

Levende og spændende fik vi historien om Lønborggårds betydning for området, fortalt af Eigil Lynge.
 
Allerede i år 1231 skriver Valdemar Sejr i hans jordbog på Kongsgården, som her nævnes som Lønborggaard.
 
 
Læs eventuelt selv den spændende beretning om gården på deres hjemmeside: Lønborggård ved Skjern

Eigil Lynge

 

Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave  
 

Trækfærgerne og vores terrængående egenskaber

Een ting er at få en to-hjulet knallert op og ned på færgen - men en tre-hjuler er noget af et kunststykke. Der var dog også her hjælp at hente, når det kneb for de to af os, der netop kørte på sådan én.
 

 

Vejret var jo med os dagen igennem - helt sikkert. Der var bare den lille 'hage' ved det, at området ved træk-færgerne tidligere havde været hærget af kraftig regnvejr, som satte sine tydelige spor på både fodtøj og knallerter.

 

 
Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave Klik på billede for stor udgave
 
Til stor glæde, så meldtes der ingen savnede eller druknede. Det var da lidt af en 'kamp', men ikke noget som vand, sæbe og kno-fedt ikke kunne klare, da vi endelig var kommet hjem med de knallerter - endnu engang...
 
 

Tak for en dejlig dag og en kanon tur omkring Ringkøbing Fjord 2011

Som rosinen i pølseenden på denne køretur, der trods alt var 105 km. lang, vendte alle veteraner tilbage til start, hvor Lone og Catrin var klar med kaffe og lun kringle, men ikke alle vendte hjem ved egen kraft.
 
 
Her ses Ejvind og sønnen Erik på slæb efter følgebilen det sidste stykke vej til Stauning, hvor Haflingeren kom op på boogi-traileren.
 
TAK TIL ALLE DELTAGERE og specielt til Tommy, Hans, Lone og Cathrin og sidst, men ikke mindst til vores fotograf Maria, der gjorde et rigtig godt stykke arbejde med kamera'et.
 
Her på falderebet skal det da lige nævnes, at flere af deltagerne på turen havde kørt RIGTIG mange kilometer for, at være med. I hvert tilfælde var der 4 gutter, der var kommet på knallerter fra Varde og kørt turen igennem. Dernæst skulle de retur - en tur på godt og vel 200 km.  GODT 'gået' drenge...!
 

 

Præsentation af vores nye 'fotograf' Maria Nordvig - endnu et aktivt medlem i PuchKlub.dk, der måske også præsenterer den kommende PUCH-generation - hvem ved?

 

Fortid, nutid og fremtid

- et lille kig i bakspejlet

Tiden går og PuchKlub.dk bliver ældre - ganske som vi andre - og som PUCH'erne.
 
De fleste husker vel Henrik Knudsen, der den 31. marts 2007 blev udtrukket som vinder af den første knallert, der blev udloddet i PuchKlub.dk
 
I artiklen fra den store dag er der et billede af far og datter (se artiklen her...) - og nu - 4 år efter, er Maria blevet et aktivt medlem af PuchKlub.dk.
 
Hun er endnu ikke 16 år, men kører en smule derhjemme på sin egen PUCH Maxi og er ofte med 'farmand', når han enten er i værkstedet eller på PuchKlub.dks kontor i Fredericia. Det er dér artiklerne skrives og billederne lægges i artiklerne.
 
Maria har en meget stor interesse i at tage billeder - og hun er faktisk ret god til det. Med lidt vejledning og nogle gode råd, får hun så muligheden gennem PuchKlub.dk for, at få noget erfaring med kameraet. Dérfor vil vi nok i fremtiden se mere til hende og hendes billeder.
 
 
Red. PuchKlub.dk
 
 

Efterskrift:

OG - vi husker lige at holde Hans op på udtalelsen:
 
"Vi aftaler lige nu og hér, at turen skal køres igen til næste år!"
 
 
Login Sitemap - oversigt over tilgængelige sider  Udskriv